Smiley face

Beweegnormen aangepast

Titel: 
Beweegnormen aangepast

De gezondheidsraad heeft geadviseerd om een nieuwe eis toe te voegen aan de bestaande beweegnorm. Als je genoeg wil bewegen, zou je elke week tenminste twee keer oefeningen moeten doen om de spieren en botten te versterken.

 

Minister Schippers van Volksgezondheid vroeg de Gezondheidsraad om te kijken in hoeverre de huidige richtlijn nog overeenkomt het met onderzoek dat sinds die tijd gedaan is. Als gevolg daarvan is de nieuwe eis toegevoegd. Hoe meer men beweegt hoe beter, maar het hoeft niet zo sterk door de week verspreid als in de huidige richtlijn. Die vereist minstens vijf keer per week een half uur ‘matig intensief’ bewegen, maar van de Gezondheidsraad hoeft de Nederlander niet zo vaak in beweging te komen: als men die 2,5 uur per week maar haalt. Wandelen of fietsen vallen in deze categorie.

 

Voor kinderen geldt dat zij het best drie keer per week spierversterkende oefeningen kunnen doen. Los daarvan wordt geadviseerd om kinderen minstens een uur te laten bewegen. Mensen van 55 jaar en ouder zouden de krachttraining aan moeten vullen men balansoefeningen. Dit omdat zij een groter risico op een val hebben.

Maak een afspraak met één van onze gespecialiseerde therapeuten

Voor afspraken telefonisch contact op nemen 050-5267144 Fax 050-5275707 meijering@fysiogroningen.nl Kamerlingh Onnesstraat 47
9727 HE Groningen
Bezettingslaan 60/2
9728 EK Groningen