Smiley face

Lage rugpijn

Titel: 
Lage rugpijn

Lage rugpijn is een symptoom waar een groot deel van de bevolking weleens last van heeft. Dit komt omdat er in dit deel van het lichaam veel pezen, botten, gewrichten, spieren en zenuwen lopen die de pijn kunnen veroorzaken. Hierdoor is het vaak moeilijk te achterhalen waar de pijn precies vandaan komt. In de meeste gevallen ontstaan de klachten door een verkeerde lichaamshouding, over- of onderbelasting, stress of ouderdom. 

 

Helaas is er geen middel dat de rugpijn in één keer verhelpt. Wel is het belangrijk dat je in beweging blijft zonder je rug te overbelasten. Door langere tijd in bed te liggen worden de spieren stijf, waardoor de pijn zich langer aanhoudt. Probeer dus veel te wandelen of andere lichtinspannende activiteiten te doen om het herstel te bevorderen. 

 

Wat fysiotherapie kan betekenen 

Wanneer je last hebt van lage rugpijn kun je bij ons terecht voor advies, oefeningen en informatie. Advies over hoe je bijvoorbeeld de dagelijkse activiteiten weer kunt opbouwen en informatie en oefeningen om de problemen die je ervaart bij bepaalde bewegingen te verhelpen. Bij chronische of langdurige rugklachten zullen deze oefeningen vaak sneller effect hebben dan bij acute klachten. Hierbij zal de pijn niet direct verholpen worden maar de oefeningen kunnen de klachten wel verminderen en eventuele acute pijn in de toekomst kan voorkomen. 

 

Onze begeleiding is erop gericht om je klachten te verminderen en om ervoor te zorgen dat je weet wat je moet doen wanneer de rugklachten toch weer opspelen. De locatie en de oorzaak van de pijn verschilt per persoon en de behandeling daardoor ook. De informatie en de oefeningen die wij je meegeven zijn dan ook op maat gemaakt en specifiek voor jou bedoeld. Hieronder staan nog een aantal algemene tips om rugklachten te voorkomen of te verminderen.

 

Tillen:
Til en draag zware voorwerpen dicht tegen het lichaam aan. Bukken is niet verstandig, het is beter om door je knieën te zakken.

 

Zitten en staan

Zorg voor een stoel die je onderrug ondersteunt en waar je niet in wegzakt. Moet je lang achter elkaar zitten of staan? Wissel dan regelmatig van houding.

 

In conditie blijven

Zorg dat je in conditie blijft. Zo verklein je de kans dat de rugpijn weer terugkomt. 

 

Ontspannen

Stress zorgt voor een gespannen houding wat de kans op rugpijn vergroot. Probeer daarom zo veel mogelijk te ontspannen. 

 

Gezond leven

Overgewicht en roken zijn risicofactoren voor rugpijn.

 

Maak een afspraak met één van onze gespecialiseerde therapeuten

Voor afspraken telefonisch contact op nemen 050-5267144 Fax 050-5275707 meijering@fysiogroningen.nl Kamerlingh Onnesstraat 47
9727 HE Groningen
Bezettingslaan 60/2
9728 EK Groningen